מתנות ללקוחות, חברות וארגונים

מתנות ללקוחות, חברות וארגוניםהענקת מתנות מהווה חלק בלתי נפרד מהיחסים שלנו עם האנשים הקרובים לנו: בן או בת זוג, משפחה, חברים וכן הלאה. אלא שהיא בהחלט יכולה להיות קשורה גם לקשרים עסקיים אשר כל אדם מהווה חלק מהם.

בשנים האחרונות הלכה והשתרשה הפופולאריות של הענקת מתנות לקבוצות גדולות יחסית של אנשים, שיכולים להיות לקוחות, עובדים או אנשי ארגונים. עצם הענקת מתנה בנסיבות אלה היא מבורכת ועמוסת יתרונות, אבל מנגד מדובר בהחלטה שצריך לקבל רק לאחר שמכניסים שיקולים שונים לתוך המשוואה.

אז למה להעניק מתנה?

אחת השאלות שעולה תמיד ביחס למתנה היא הסיבה העיקרית להעניק אותה. נכון, לא תמיד יש סיבה "רשמית" למתנה – לפעמים אנחנו רוצים פשוט לפנק או להפתיע מישהו – אבל הגדרת נסיבות ההענקה יכולה לפתור הרבה סימני שאלה. הכלל המרכזי הוא שהתקציב של המתנה מושפע מנסיבות ההענקה שלה, כאשר לרוב מתנה שתוענק למספר גדול של אנשים (אלו יכולים להיות גם מאות או אלפי אנשים) תהיה בתקציב מצומצם יחסית. לא קשה להבין מדוע: עם כל היתרונות של המתנה, עדיין יש לאחר מכן מציאות כלכלית שצריך להתמודד איתה.

כך או כך, הענקת מתנות מגלמת בתוכה הרבה מאד יתרונות. היא מאפשרת ללכוד את תשומת הלב של לקוחות פוטנציאליים, שיפתחו תחושות חיוביות כלפי הגורם שבחר להעניק להם את המתנה: זו הסיבה אגב שמתנות ממותגות, הכוללות על גביהן את לוגו העסק ופרטי יצירת קשר איתו, הן בחירה מקובלת מאד בשדה המשחק. כאשר אותו לקוח פוטנציאלי יהיה זקוק לשירותים בתחום פעילות הדומה לזה של העסק, הוא עשוי בהחלט להיזכר באופן חיובי בו. כך ניתן לקבל עוד לקוח מרוצה.

גם כאשר בוחרים להעניק את המתנה לעובדים, אפשר לשקול לבחור במתנה הכוללת את פרטי העסק. בדרך זו משפרים את הזיקה בין שני הצדדים ומגבירים את החיבור של העובדים לעסק הנתון. לא מעט מחקרים מראים שעובדים מרוצים המחוברים למקום העבודה שלהם הם בעלי תפוקה משופרת, כך שאפשר להתבונן ברכישת המתנה כמעין השקעה לטווח ארוך עבור העסק.

 רעיונות מוצלחים למתנות

כאשר אנחנו רוכשים מתנה לאדם קרוב אותו אנחנו מכירים היטב, אנו יודעים פחות או יותר מה הוא אוהב ומה מתאים לרכוש עבורו . במקרה של רכישת מתנות לקבוצה גדולה של אנשים, אשר סביר להניח שאת רובה אנחנו מכירים כאן, הידע הזה לא קיים. נוצר כאן קושי שחשוב לפתור אותו אם מעוניינים שהמתנה שתינתן בסופו של יום תהיה מוצלחת באמת, שלא נאמר שימושית.

האופציה הראשונה היא לנסות לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר, כלומר, לבחור במתנות שידוע שרוב האנשים אוהבים. אמנם אין במקרה הזה התאמה מושלמת לכל אדם, אבל מנגד סבירות לא קטנה שהמתנה תתקבל באופן חיובי פחות או יותר. מחקר שוק קטן, או פנייה לחברה המספקת פתרונות בתחום לצורך ייעוץ, יכולים להגדיל את סיכויי ההצלחה.

אפשרות מומלצת אפילו יותר היא להעניק לאדם שמקבל את המתנה את הבחירה הסופית לגבי האופן שבו הוא רוצה לממש אותה. המתנות שמעניקות את זה בדיוק הן תווי השי ושוברי הבילויים למיניהם.

כל אחד מהם ניתן לממש בדרכים שונות ובזמן שמעוניינים בו, כאשר לרוב הבחירה היא במגוון בתי עסק, אפשרויות ואטרקציות המפורטים בשובר. בדרך זו מציעים למקבלי המתנה גמישות שהיא ממש לא מובנת מאליה. מתנות מהסוג הזה, עושה רושם, פשוט אינן יכולות שלא להתקבל בברכה על ידי הצד השני.

דילוג לתוכן